Flygbolaget EasyJet ”rosatvättar” Israels apartheid enligt David Cronin.

13 Okt

David Cronin har skrivit boken ”Europe’s Alliance With Israel: Aiding the Occupation” och skiver regelbundet på bland annat The Guardian, The Wall Street Journal Europe och The Sunday Tribune. 2011/10/06 – publicerade han följande på The Electonic Intifada:


Igår kväll tog jag ett flyg med easyJet och mådde illa när jag såg en text om Tel Aviv i flygbolagets egen tidningen ”Resenärer”. Över sex sidor fyllda med propaganda. Tel Aviv fick beröm för att ha finansiera ett ”gay community center” och årliga Prideparader. ”Det visar att Tel Aviv inte bara tolererar sin gaykultur och tillhörande turism, utan aktivt arbetar för den” och ”Tel Avivs ambitioner är att vara världens gladaste destination”.
Jag läste texten noggrant men såg inte ordet ”Palestina” förekomma en enda gång.

Att ”rosatvätta” (pinkwash) Israels apartheid är en del av den verksamhet som går under namnet ”Brand Israel”, en kampanj som sponsras av landets utrikesdepartement. Som en del av samma pr-projekt finansierade den israeliska regeringen events som ”Out in Israel” – vilket hölls i San Francisco förra året – som ville framhålla en bild av Israel som en fristad för homosexuella. Dessa kampanjer spelar samman med propaganda från mindre sionistiska grupper tex StandWithUs som bland annat har producerat flygblad som skryter om att ”Israel inte har lagar mot sodomi och dess konstitution garanterar lika rättigheter.” (och som avslutas med texten ”Israel respects life”, Qap anm)

Liksom mycket propaganda är den oärlig. Till att börja med har Israel inte en skriven konstitution och det närmaste en konstitutionell lag men kan hitta så garanterar den inte alls lika rättigheter, utan underlättar istället systematisk diskriminering av palestinier, som utgör en femtedel av Israels befolkning. Dessutom stöds inte idéen att Israel skulle lyckats göra sig av med homofobi av empiriska bevis. Tvärtom visar undersökningar bland Israels homosexuella att de upplevt homofobi och övergrepp kopplat till deras sexuella identitet.

Varför vill easyJet sprida israelisk propaganda? Av kommersiella skäl förstås. Budgetflygbolaget har drivit på för ett nytt avtal att liberalisera luftfarten mellan EU och Israel. Genom att öppna upp marknaden räknar easyJet med att börja flyga från Tel Aviv till fler europeiska städer, har Hugh Aitken sagt, en representant för företaget, enligt den israeliska affärstidningen ”The Marker”.

Det bör understrykas att många HBT-aktivister har motsatt sig ”Brand Israel” kampanjen. Under 2009 gjorde Queers Against Israeli Apartheid ett uttalande mot turismen i Tel Aviv. Följande år blev en israelisk grupp hindrade från att delta i Madrids Gay Pride-parad för att visa arrangörernas vrede över attacken mot Gaza Freedom Flotilla.

Det är oanständigt av easyJet att försöka sälja in Tel Aviv som ett gay paradis, samtidigt som Israel förnekar elementära mänskligarättigheter för både homo-och heterosexuella palestinier. I det senaste numret av easyJets tidning ”Resenärer” finns en email adress – carolyn@easyJet.com – för att kontakta Carolyn McCall, företagets vd. Skriv till henne och klaga på hur easyJet hjälper till att lägga ett rosa skimmer över Israels apartheid.

Texten är något nedkortat av Qap.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: